Každý, kto číta tento článok už asi uvažoval o rekonštrukcii svojho starého bicykla. Niekto by sa do rekonštrukcie pustil sám a niekto zase s pomocou odborníkov. Samozrejmosťou je, že ak máte trochu technickej zručnosti a šikovnosti určite zvládnete aspoň základnú rekonštrukciu. Budete k tomu ale potrebovať trochu času, námahy a chute do práce, výsledok však bude stáť zato. V tomto článku si povieme niečo o základných častiach retro bicyklov. V ďalších častiach rekonštrukcie bicykla krok po kroku si názorne ukážeme ako postupovať pri montáži a demontáži týchto častí. Pusťme sa teda do práce
Kolesá
Kolesá sú jednou z hlavných častí bicykla, ktoré zabezpečujú komfort pri jazde. Správne nahustenie pneumatík, nasedenie plášťov a vycentrovanie kolesa zaručí dobré jazdné vlastnosti. Pri rekonštrukcii bicykla venujte kolesám patričnú dávku času a dosiahnete tak skvelý výsledok.
Brzdy
Brzdy sa starajú o vašu bezpečnosť a preto sú na bicykli veľmi dôležité. Správne nastavenie bŕzd sa odzrkadlí v cestnej premávke pri nečakaných situáciách. Treba si dať pozor na správne nastavenie všetkých matíc, výšky brzdových špalíkov, tak aby dosadali presne na brzdnú časť ráfikov a v neposlednom rade zvoliť správnu dĺžku laniek a bowdenov. Vhodnou voľbou pre mestské retro bicykle môže byť náboj s torpédom (protišľapnou brzdou).
Sedlo a sedlovka
Správne nastavenie posedu vytvára komfort pri jazde. Pri výbere sedla si treba všimnúť, či je určené pre dámy, alebo pre pánov. Užšie sedlá sú pánske a širšie sú určené pre dámy. Výrobcovia kvalitnejších sediel majú sedlá označené. Výber sedlovky je nemenej dôležitý. Sedlovka musí v sedlovej rúrke po zatiahnutí matice pevne držať. Sedlovku si nastavte podľa vašej výšky tak, aby ste pri zastavení dosiahli špičkami na zem.
Riadidlá a predstavec
Poznáme rôzne typy predstavcov a riadidiel. Pri rekonštrukcii mestského retro bicykla je najvhodnejšou voľbou, kombinácia vysokého predstavca a riadidiel zahnutých smerom k jazdcovi. Táto kombinácia vám zabezpečí pri jazde vystretý chrbát. Po dlhšej a náročnejšej jazde vás vďaka tejto kombinácii chrbát nebude bolieť.
Hlavové zloženie
Pri hlavovom zložení sa dostávame k viac technickým veciam, ktoré si priblížime v podrobnejšom článku neskôr. Povedzme si ale, že poznáme viacero typov hlavových zložení no pri mestských bicykloch sa využívajú predovšetkým závitové hlavové zloženia. Zväčša je možnosť výberu z dvoch farebných prevedení a to čierne a strieborné. Taktiež je dôležité zvoliť pre Váš bicykel správnu veľkosť.
Pedále a kľuky
Pri výbere pedálov na mestských bicykloch, nie je žiaden problém. Stačí si vybrať dizajn a pedále jednoducho naskrutkovať do otvoru v kľukách. Pri pedáloch poznáme 2 rozmery závitov a to najpoužívanejší 9/16″ a menej často používaný 1/2″. Zvoľte si teda vhodnú veľkosť. Pri výbere kľúk je najdôležitejšie vedieť, aké stredové zloženie budete používať. Buď sa jedná o kľuky na 4-hran alebo na klin. Montáž a demontáž kľúk je v každom prípade úplne iná. Hneď po zistení o aký typ stredového zloženia sa jedná si môžete zvoliť spomedzi veľkého množstva rozmerov, či už sa jedná o dĺžky kľúk alebo počtu zubov.
Reťaz
Tak ako pri pedáloch, tak aj pri reťaziach poznáme viacero rozmerov. Najpoužívanejší rozmer pri retro bicykloch s jedným prevodom je 1/2″x1/8″, pri viac prevodových retro bicykloch sa najčastejšie používajú reťaze o rozmere 1/2″x3/32″. Na montáž a demontáž reťaze poznáme 2 spôsoby. Jednoduchšou a rýchlejšou voľbou je rýchlo spojka reťaze. V opačnom prípade budete k montáži a demontáži reťaze potrebovať nitovač reťaze na vytlačenie a opätovné zasunutie nitu do tela reťaze. Takzvané singlespeed (jednoprevodové) reťaze sa vyrábajú v rôznych farebných prevedeniach, čo dokáže krásne vizuálne dotvoriť vzhľad bicykla po rekonštrukcii.
Stredové zloženie
Vývoj v cyklistike sa posúva stále vpred a preto poznáme veľa typov stredových zložení. Pri retro bicykloch sa ale používajú hlavne 2 typy. Jedným z nich je venčekové stredové zloženie. Je zložené z dvoch misiek, dvoch venčekov, jednej osky a poistnej matice. Pri rekonštrukcii a ponechaní pôvodného stredu je potrebné vymeniť venčeky a poriadne premazať. Kvalitné oceľové prevedenie vydrží ešte dlhý čas. Druhým viac menej bezúdržbovým typom je ložiskové stredové zloženie. Je zložené z dvoch misiek a osky so zapuzdrenými ložiskami.
Stručne sme si prešli časti bicykla a oboznámili sa s niektorými rozmermi a pojmami. V pokračovaní článku rekonštrukcia bicykla krok po kroku sa budeme podrobnejšie venovať jednotlivým častiam a pridáme aj tipy a triky ako si postupne, svojpomocne zrekonštruovať svoj starý bicykel. Už v ďalšom pokračovaní sa dozvieme viac o kolesách.
Ak sa Ti článok páčil, neváhaj a zdieľaj ho, aby sa aj tvoji priatelia mohli pustiť počas dlhých, zimných dní do rekonštrukcií bicyklov.